Logopedie

Spraak
Soms zijn kinderen niet goed verstaanbaar of spreken ze anders dan leeftijdsgenootjes. Dit kan komen door een hese stem of aan het taalgebruik, maar meestal ligt de oorzaak echter bij de uitspraak van de klanken, waardoor de woorden niet goed worden uitgesproken. Door deze problemen in de uitspraak, kunnen er ook problemen zijn in de communicatie tussen het kind en zijn omgeving. Je kind kan gefrustreerd raken als hij niet begrepen wordt, of als zijn omgeving hem niet verstaat. De Taalgids helpt jou en je kind om de communicatie te verbeteren en je kind zich beter verstaanbaar te maken voor zijn of haar omgeving.

Ook op latere leeftijd kunnen problemen in de verstaanbaarheid zich voordoen. Dit kan komen door een neurologische aandoening (bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson of ALS), of door een hersentumor, hersenbloeding of ongeval. De Taalgids onderzoekt en analyseert de verschillende factoren om de verstaanbaarheid zo optimaal mogelijk te maken, binnen de mogelijkheden van de cliënt.

Taal
Vanaf de geboorte tot ongeveer zeven jaar hebben kinderen een bijzonder vermogen om taal te leren. Het basissysteem voor de taal wordt in deze jaren aangelegd en gevormd. Als dit basissysteem op de leeftijd van ongeveer zeven jaar niet goed ontwikkeld is, is dat vrijwel onomkeerbaar.
De taalontwikkeling verloopt bij elk kind volgens min of meer vaste stappen, dit worden ‘mijlpalen’ genoemd. Deze mijlpalen worden teruggezien in verschillende culturen en talen. Kinderen die deze mijlpalen niet behalen, lopen risico op een taalachterstand of een taalontwikkelingsstoornis.
Problemen in de taal kunnen zich voordoen in zowel het begrijpen van taal, als het spreken van taal.

Taalproblemen komen niet alleen bij kinderen voor, ook volwassenen kunnen moeite hebben met taal. Niet op woorden kunnen komen, moeite met zinnen vormen of vreemde versprekingen maken. Het zijn voorbeelden van problemen bij een taalstoornis op volwassen leeftijd. Meestal zijn neurologische aandoeningen de oorzaak van een taalstoornis op latere leeftijd.
Zowel bij kinderen als volwassenen leiden taalproblemen vaak tot frustraties, boosheid of terugtrekken uit gesprekken of sociale activiteiten. Een geslaagde communicatie is altijd het doel, waarbij de mogelijkheden van de client centraal staan.

Adem en stem
Gemiddeld ademen we zo’n 12 keer per minuut. Wanneer we niet goed ademen kunnen er problemen ontstaan in je spreekademhaling (vermoeiheid bij spreken), hyperventilatie, ademproblemen en stemproblemen (bijv. heesheid).

Soms raken de stembanden geiriteerd door verkeerd stemgebruik of stemmisbruik. Er kunnen dan knobbeltjes of poliepen op de stembanden ontstaan. Door de stemgewoonten in kaart te brengen en de adem en stem te analyseren, leren wij je om je stem weer goed en effectief te gebruiken.

Gehoor
Kijken en luisteren zijn belangrijke zintuigen die je gebruikt bij het leren van een taal. Communiceren is een combinatie van spreken en luisteren. Als er problemen zijn met het gehoor, kunnen er problemen ontstaan in de communicatie. Gehoorproblemen bestaan er in verschillende vormen. Het kan zijn dat het gehoor in orde is, maar dat de informatie die het oor opvangt niet goed wordt verwerkt, maar het kan ook zijn dat het gehoor (tijdelijk) niet goed functioneert. Dit kan komen door slechthorendheid, maar ook door regelmatig terugkerende verkoudheden, middenoorproblemen of een gaatje in het trommelvlies.

Auditieve vaardigheden bij lezen en spellen
De auditieve vaardigheden zijn de vaardigheden die een kind ontwikkelt voordat hij leert lezen en spellen. Denk hierbij aan; horen wat de eerste klank van een woord is, auditieve analyse en -synthese (het ‘hakken en plakken’), rijmen en letterkennis. Deze vaardigheden leren kinderen in groep 2. Wij kunnen je kind individueel behandelen, maar ook in groepsverband middels de methode Wijs Met Letters. Deze groespbehandeling vindt altijd plaats in overleg met school.

Wanneer het kind in groep 3 zit, zal hij leren lezen en spellen. Als de auditieve vaardigheden nog onvoldoende zijn, kan het leerproces stagneren. Vanaf groep 4 komt daar ook vaak het begrijpend lezen bij, waarbij verschillende logopedische werkvelden elkaar kruisen (begrijpend luisteren, woordenschat, auditieve vaardigheden, verwerking van de zinnen, verbanden leggen, enzovoorts). Niet alleen kinderen kunnen moeite hebben met (begrijpend) lezen en schrijven, ook volwassenen kunnen hier nog moeite mee hebben. Nieske en Saskia zijn beiden gespecialiseerd in het uitvoeren van lees- en spellingsbehandelingen. Tevens is de Taalgids aangesloten bij de IJsselgroep en kunnen ook de (vergoede) dyslexiebehandeling uitvoeren. Klik hier voor onze pagina over dyslexie.

Afwijkend mondgedrag
Afwijkende mondgewoonten zoals duimen, vingerzuigen, speenzuigen, nagelbijten en mondademen kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Dat veroorzaakt een afwijkende tongligging in rust, een afwijkende tongbeweging tijdens het slikken en het heeft in veel gevallen een negatief effect op de uitspraak (slappe, onduidelijke uitspraak, slissen).

De vormgeving van de mond en de stand van tanden en kiezen worden voor een groot deel bepaald door de functie van de spieren in en om de mond. ‘Normaal gesproken’ is er een functioneel evenwicht tussen de werking van de verschillende spieren in en rond de mond. Bij afwijkend mondgedrag is dit evenwicht vaak verstoord. Wij behandelen dit middels een gestructureerd oefenprogramma, met als doet het evenwicht te herstellen. Daarbij leggen wij altijd contact met de tandarts of orthodontist.

Klinische linguistiek
Soms geven standaard logopedische onderzoeken niet altijd genoeg informatie over het taalniveau van een client. Linguistisch onderzoek biedt dan een uitkomst. Saskia is gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van (complexe) taalontwikkelingsstoornissen. Met behulp van een analyse van de spontane taal helpt zij om het niveau van de spraak- en/of taalontwikkeling nauwkeurig en betrouwbaar in kaart te brengen, om zo nieuwe handvatten te bieden voor de logopedische behandeling.

Het traject
Via onze site kunt u uw kind of uzelf aanmelden. Wij nemen binnen 3 werkdagen contact met u op voor het maken van een eerste afspraak. Indien u een verwijzing heeft van een arts, neemt u deze mee. Ook is het mogelijk om zonder verwijzing van een arts een logopedische behandeling te volgen. Dit heet Directe Toegankelijkheid Logopedie (DTL). Wij adviseren u om bij uw zorgverzekerings te informeren of deze DTL heeft ingekocht. Dit kunnen wij ook voor u bekijken.

Bij de eerste afspraak maken we kennis met elkaar, stellen we vragen en noteren we de hulpvraag. Neem ook de ID-kaart of paspoort mee van u of uw kind.

Wanneer de intake is gedaan, gaan we over op het onderzoek. Na het onderzoek kunnen we aangeven wat ons opvalt en (in overleg met u) de doelen stellen waar we aan gaan werken en in welke termijn. Wanneer het gaat om uw kind, bent u als ouder altijd bij de behandeling. De behandeling is in principe eens per week en duurt 25 minuten. Wanneer we hier van afwijken, doen we dit uiteraard altijd in overleg. Ook krijgt u opdrachten mee voor thuis. Het is bevordelijk voor de behandeling wanneer u deze opdrachten thuis uitvoert. Als u bent verhindert, vernemen we dit graag 24 uur van tevoren door contact op te nemen met de logopedist.

Regelmatig vindt er een evaluatie plaats. Zijn de doelen al behaald? Is de hulpvraag beantwoord? Indien dit het geval is, wordt de behandeling afgesloten. Er kan eventueel een controlemoment plaatsvinden. Als de behandeling is afgesloten, ontvangt u een cliënttevredenheidsonderzoek via Qualiview. Wij stellen het erg op prijs wanneer u deze invult.