Auditieve vaardigheden bij lezen en spellen
De auditieve vaardigheden zijn de vaardigheden die een kind ontwikkelt voordat hij leert lezen en spellen. Denk hierbij aan; horen wat de eerste klank van een woord is, auditieve analyse en -synthese (het ‘hakken en plakken’), rijmen en letterkennis. Deze vaardigheden leren kinderen in groep 2. Wij kunnen je kind individueel behandelen, maar ook in groepsverband middels de methode Wijs Met Letters. Deze groespbehandeling vindt altijd plaats in overleg met school.
Wanneer het kind in groep 3 zit, zal hij leren lezen en spellen. Als de auditieve vaardigheden nog onvoldoende zijn, kan het leerproces stagneren. Vanaf groep 4 komt daar ook vaak het begrijpend lezen bij, waarbij verschillende logopedische werkvelden elkaar kruisen (begrijpend luisteren, woordenschat, auditieve vaardigheden, verwerking van de zinnen, verbanden leggen, enzovoorts). Niet alleen kinderen kunnen moeite hebben met (begrijpend) lezen en schrijven, ook volwassenen kunnen hier nog moeite mee hebben. Nieske en Saskia zijn beiden gespecialiseerd in het uitvoeren van lees- en spellingsbehandelingen.
Tevens is de Taalgids aangesloten bij de IJsselgroep en kunnen ook de (vergoede) dyslexiebehandeling uitvoeren. Klik hier voor onze pagina over dyslexie.